Jumaat, 3 Julai 2009

kepuasan @ ketenangan

pernahkah anda rasa puas dengan apa yang anda lakukan dalam hidup ini? kalau pernah adakah anda menghargai kepuasan itu? atau anda alpa dengan kepuasan yang dikecapi? lumrah manusia biasanya begitu, akan alpa bila puas atau senang kn.. entah la..tp x semua manusia begitu kan.. ada segelintir jee.. xbaik aku menghukum kesemuanya kerana hanya sebab nila setitik rosak susu sebelanga kn.. tp kan kalau kita wat kerja dengan keikhlasan, kejujuran, ketelusan, amanah, adil kepuasan itu lain tidak sama dengan jika kita wat keja kerana terpaksa, kerana kena suruh sbb itu umpama melepas batuk di tangga jer.. keja pn xakan sempurna kalau macam tu.. memang la siap tp klu kena betulkan balik kan rugi namanya tu.. membazir masa.. satu lagi yang perlu dihindari ialah jangan tamak kerana bila perasaaan tamak menguasai diri kita akan lupa diri, lupa segala-galanya.. mula bongkak, angkuh dan xsedar diri.. sedangkan semua itu anugerah dari allah.. sepatutnya kita bersyukur atas kurniaan allah itu bukannya melupakannya.. ini tidak bila senang @ puas dengan ada kita lupa allah, bila susah baru nak ingt allah.. aku hanya mengingatkan aku sendiri supaya aku tidak lupa diri bila semua itu aku kecapi nanti.. entah xtau bila.. ada rezeki insya allah xkemana.. yang penting usaha kan.. tenangkah hidup kita bila kita dpt kepuasan dengan cara yang salah? dapat kesenangan dengan cara yang salah.. tentu tidak kan.. pasti ada saja yang datang menimpa sebab itu merupakan amaran kepada kita supaya kita bersyukur kepadanya... ingat kepadanya.. ini tak bila susah baru mengadu padanya bila senang Dia kita lupakan.. jadi sama-sama la kita beringat sebelum kena kan..insya allah yang baik itu datang dari Allah SWT, keburukan itu dari saya sendiri insan yang kerdil di muka bumi ini..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan